İran-ABD gerilimi tırmanıyorFiyat artışının ardında hafta sonu yaşanan İran-ABD karşılıklı saldırıları yatıyor. ABD Merkez Kuvvetler Komutanlığı (CENTCOM), Hürmüz Boğazı yakınlarındaki Keşm Adası ve Goruk bölgesinde radar ile insansız hava aracı (İHA) komuta kontrol merkezlerini hedef aldığını duyurdu. İran Devrim Muhafızları Ordusu (DMO), ABD’nin Hürmüzgan’a bağlı Sirik Adası’ndaki bir iletişim kulesini vurduğunu bildirirken İran, ABD ordusuna ait bir MQ-1 Predator tipi silahlı insansız hava aracının (SİHA) İran karasularında düşürüldüğünü açıkladı. Müzakere sürecinde de gerilim sürüyor. İran’ın ABD ile imzalanması beklenen mutabakat zaptına kendi değişikliklerini dayatacağı bildirilirken İran Meclisi ve Müzakere Heyeti Başkanı Muhammed Bakır Kalibaf, “İran halkının hakları güvence altına alınıncaya kadar hiçbir anlaşmayı onaylamayacağız” dedi.
Hürmüz Boğazı’nda arz kaygısı
Tüm bu gelişmeler, yatırımcıların Hürmüz Boğazı’nda arz kesintisi yaşanabileceği endişesini derinleştiriyor. CENTCOM, ABD’nin İran’a yönelik deniz ablukası kapsamında rotası değiştirilen gemi sayısının 118’e ulaştığını bildirdi. İran ise son 24 saatte Hürmüz Boğazı’ndan 28 petrol tankeri ve ticari geminin donanmasının gözetiminde geçiş yaptığını açıkladı. Analistler, Çin’den gelen zayıf ekonomik verilere karşın Ortadoğu’daki arz güvenliği risklerinin piyasada fiyatları desteklemeyi sürdürdüğüne dikkat çekiyor. Teknik açıdan Brent petrolde 93,73 dolar direnç, 92,67 dolar ise destek bölgesi olarak öne çıkıyor.